Por Uxía Iglesias | Santiago de Compostela | 21/08/2018 | Actualizada ás 14:00
Alá onde unha gaita soa hai uns pés que bailan. A música sempre aviva en nós esas ganas de acompañala co movemento, de seguir o seu compás e o seu ritmo. Mentres as ferreñas escintilean ao sol, as gaitas fan o seu particular xogo de aires e o bombo vibra na súa xusta medida, o baile chama pola xente. É unha maneira de expresármonos e de socializar con quen nos rodea. Non precisa de palabras - salvando os aturuxos - , pero é un idioma máis, o do noso corpo.
Pasou de xeración en xeración e forma parte desa cultura viva que nos define e que nos ampara. As persoas maiores son as meirandes transmisoras do baile, e se hoxe a rapazada se bota a bailar nunha foliada, é grazas a elas. De avoa a filla, de filla a neta... así discorre a tradición dun pobo e así se mantén viva e dinámica. Como patrimonio cultural inmaterial, o baile é unha manifestación sempre presente - dos nosos días - e participa dun proceso activo e constante de creación. Depende dos contextos históricos, sociais e políticos nos que se produce, e polo tanto, convértese en voceiro da sociedade, dos seus hábitos e das súas ideas.
"Baila, si. Pero non ergas moito os brazos, lévaos á altura dos ollos. Non saltes moito, baila con mesura, con moderación e cun sorriso na boca. Deixa que o home sobresaia da fila para bailar nas túas saias e bote o punto. Ti, obsérvao e acata os seus movementos". Algo así foi o que deberon remoer as mulleres na cabeza ao longo dos tempos. Por que o baile, como era de esperar, tampouco librou dos estereotipos machistas e patriarcais que se impregnan alá por onde pasan. Así pois, o home adopta unha postura activa e decisoria, mentres que a muller actúa submisa e segue as direccións que os pés da parella masculina marcan. As filas do baile tamén erguen unha verxa entre xéneros: cada muller con cadanseu home.
E sabendo isto, xorde o debate: que facemos hoxe en día con estes roles de xénero? Son parte da tradición e polo tanto están xustificados? Ou quizais o baile, de maneira natural, evoluciona á par dos tempos e, desta maneira, non ten sentido seguir recreando unha foto fixa? Como e cando naceron realmente estes estereotipos?
O TORREIRO E A IMPROVISACIÓN
O baile sempre aflora de maneira espontánea. Naceu no torreiro, cando homes e mulleres se xuntaban en foliadas para divertirse e pasar un bo anaco entre xotas e muiñeiras. E neste torreiro, a improvisación gañaba moito espazo, tal e como segue acontecendo hoxe en día. Os bailadores e bailadoras constrúen os puntos no mesmo momento en que os sacan, van combinando diferentes movementos que casan ben co ritmo marcado polos instrumentos. Ás veces mesmo deixan entrever o noso estado de ánimo: puntos impetuosos para a alegría e paseos calmados para a tristura.
O TÓPICO DA MULLER RECATADA
"No século XIX comezouse a folclorizar o baile tradicional e márcanse uns parámetros que responden á moral burguesa", conta Carme Campo, profesora na Gentalha do Pichel e promotora de Andar cos tempos. A partir dos coros e orfeóns, o baile regrouse e espectacularizouse, co romanticismo e o costumbrismo como telón de fondo. "Representar aquela Galiza ideal que parecía que se perdía en aras da industrialización" - di Carme - era a finalidade. A muller, entón, presentábase como "anxo do fogar", como alicerce das boas costumes. Sendo así, no baile debía mostrarse recatada e discreta, uns estereotipos que se foron reproducindo ano tras ano.
Logo apareceu a Sección Feminina, que os reproduciu aínda con máis forza. "Reinterpretou o baile dun xeito totalmente ideolóxico e levou os roles de xénero ao extremo", di Pedro Brañas, director da sección de baile de Cantigas e Agarimos. Chegados os anos oitenta, os grupos de baile que xa rompían con eses preceptos falanxistas subiron o baile ao escenario, mais non deixaron atrás eses códigos: "seguramente se deixaron guiar polos criterios da Sección Feminina", comenta Antonio Prado, compoñente de Xosé Lois Romero e Aliboria e de Samarúas. Filas de vinte parellas, traxes de gala, uniformización da indumentaria e do baile... son as novas pautas.
EVOLUCIÓN DA TRADICIÓN?
"O baile ten que ser un reflexo da sociedade, e no ámbito informal - seráns e foliadas - hai un avance clarísimo en cuestión de xénero. No torreiro o cambio está asumido, pero falta que tamén o estea no escenario, que aí tamén muden os patróns". Así é como o entende Antonio, á vista de que en foliadas, berce do baile improvisado, a xente baila en liberdade, sen asumir roles específicos. Montse Rivera, integrante de Leilía, descríbeo como "o baile que levamos nós dentro e que botamos para afora do xeito en que o vivimos agora".
Montse entende que por unha banda está este tipo de baile máis actualizado, e pola outra, o baile de antes. Cal deles levamos ao escenario? "Depende do tipo de espectáculo: se ti tes como obxectivo trasladar o baile tal cal o facían os nosos antergos, hai que facelo todo tal cal". Roles de xénero incluídos. Sendo así, "é importante facer fincapé no ensino, explicar o que acontecía antes para que a rapazada entendan por que era así". Pedro Brañas pensa de xeito semellante: "se ben agora eses roles de xénero non deben existir, no caso de intentar recrear unha sociedade de principios de século, eses estereotipos - complicados de defender - teñen que aparecer, non tes outra escapatoria".
Carme Campo replica: "ese argumento non se sostén dende o momento en que enriba do escenario hai moitos códigos que se cambiaron sen ningún tipo de debate. Por que só xera controversia a cuestión de xénero?". No proxecto que ela dirixe xunto con Chus Caramés, "Andar cos tempos" - un convite a revisar o baile e a música tradicional con perspectiva de xénero - traballan con referentes que rachan co patrón. Un deles recóllese na gravación "Nuestras fiestas de allá", de José Gil. Aquí (arredor do minuto 29) vese bailar a unhas cantas persoas: "eran grupos cativos, ás veces mesmo parellas soltas, e os homes e mulleres levaban os brazos colocados iguais. Hai diferenzas individuais máis ca de xénero". Entón, pensa Carme, "se a intención dalgunhas formacións é recrear o século XIX, e ese documento é o máis próximo a esa época, porque manteñen os roles? Se nos permitimos licencias estéticas por que non licencias que busquen a igualdade de xénero?".
Pedro Brañas comenta que quizais si "se abuse desas estruturas que a Sección Feminina implantou", mais asegura que "é unha proposta escénica". "O máis real? Non hai unha ciencia exacta". E pregunta: "Que camiño seguimos? No momento en que un grupo viste un traxe tradicional do século XIX está recreando o pasado, intentando narralo. Entón reinterpretamos todo o folclore? Subimos sen traxes? Porque hoxe en día tampouco se calzan zocos nin se poñen refaixos...", di. "Somos conscientes de que a sociedade actual é doutra maneira. O problema gravísimo sería levar os roles de xénero aos torreiros actuais. No escerario é diferente: unha vez que remata o espectáculo hai que entender que, 'señores, isto acabou e a sociedade é outra' ".
Á parte do binomio de parella home-muller, de ser o home quen saque o punto ou a muller quen mire para o chan, tamén existen diferenzas de xénero en canto ao estilo. Montse Rivera recorda que "a roupa tamén condiciona o xeito de bailar. Dende que pos unha saia que pesa moitísimo, non podes pegar choutos coma se non levaras nada". É diferente nos seráns, onde non adoitan levarse os traxes tradicionais. Para Antonio Prado "cadaquén ten o seu estilo bailando". "Non creo que sexa bo crear robots, o baile ten que saír dun, porque cando se intenta forzar algo, deixa de ser natural", comenta.
Mais onde radica todo? Para Carme Campo o problema está en como se perturbou o concepto de tradición. "En todo aquilo no que poñemos o apelativo de tradicional, os estereotipos están máis normalizados porque o entendemos como algo estático. Eu véxoo como dinámico: a tradición non é unha peza de museo", di. Entón, "por que facemos esa foto fixa do momento anterior?", semella contestar Antonio Prado.
QUE BAILE QUEREMOS QUE SEXA BIC?
Todo este debate avivouse tras a presentación da solicitude para que o baile tradicional sexa declarado Ben de Interese Cultural. No texto publicado no DOG e impulsado por Quique Peón faise unha descrición do baile na que os roles diferenciados do home e da muller están presentes. Moitas das alegacións, máis alá das consideracións máis técnicas e da querenza de dedicarlle un espazo importante á música tradicional, van por este camiño. "O texto é ambiguo. Mestura o baile do pasado e do presente, céntrase no baile de espectáculo e esquece o baile que hoxe en día está vivo en foliadas e seráns", pensa Montse Rivera. Ademais, Carme Campo recorda que a UNESCO establece que para declarar calquera ben como patrimonio, ten que garantir a igualdade de persoas, cousa que non acontece nese texto.
Está claro que o debate se puxo enriba da mesa e que non hai volta atrás. E xa só isto é unha boa nova: que os roles de xénero que antes se acataban agora se cuestionen e xeren controversia. Así pois... "agora si, baila e disfruta do baile. Desfai a fila, bota punto cando che pete e sacude as normas dos teus zocos. Desaprende o aprendido que non che guste e séntete cómoda cos teus movementos". Oxalá sexa isto o que sempre escoiten as bailadoras dos nosos tempos. "Oxalá dentro de 20 anos esta conversa se converta nunha anécdota", di Pedro Brañas. Que así sexa.
Se tes problemas ou suxestións escribe a webmaster@galiciaconfidencial.com indicando: sistema operativo, navegador (e versións).
Agradecemos a túa colaboración.