Por Europa Press / Redacción | SANTIAGO DE COMPOSTELA | 31/10/2022 | Actualizada ás 18:26
Mentres o cinema conseguiu que a noite de mortos convértase no Halloween da gran pantalla, a tradición celta que orixinou esta tradición, Samhain, "resiste" igual que outras como o Magosto. Hai unha noite na que a barreira que separa o mundo humano do sobrenatural se difumina; é a noite de hoxe, 31 de outubro, véspera do Día de Todos os Santos.
A actual festa de Halloween ten a súa orixe nun festival celta coñecido como Samhain; incluso o truco ou trato, que era unha forma de gañarse aos espíritos. No entanto, mesmo en México, onde teñen unha "gran tradición de mortos", o Halloween de Estados Unidos vestiu as súas tradicións.
O antropólogo Jesús Moreno, relatou como o gran peso deste desenvolvemento teno "a gran industria do cinema, a comunicación" e, agora, Internet, que fan que "a imaxe que chega de Estados Unidos imprégneo todo".
Moreno, docente do Máster Universitario en Intervención Social nas Sociedades do Coñecemento da Universidade Internacional de La Rioja (UNIR) apuntou a unha data, 1979, e a película de John Campbell, Halloween, como o momento dese despegamento.
"A gran maioría da poboación pensa que Halloween é algo americano", sinalou engadindo que agora parece que "adoptamos" unha tradición que, en realidade, foi levada a Estados Unidos coa emigración, en 1840, chegando a celebrar o primeiro festival en Minnesota en 1920.
No entanto, hai movementos de "resistencia" ou "reexistencia" fronte a esa "cultura que parece que o vai homoxeneizando todo". Así, hai exemplos de lugares en Asturias, ou Galicia, onde "tentan revitalizar o festival celta de Samhain" que marca, tamén, o final da época de colleita.
Referiuse, xunto a esta, á Festa do Magosto, que tamén pode relacionarse, e que vira ao redor da Festa da Castaña fronte a produtos como os bolos de vento ou o pan de morto. Son "movementos locais de resistencia" ante un fenómeno globalizador dun festival como Halloween, "en orde a recuperar as nosas tradicións".
"É un pouco David contra Goliat" pero trátase de pobos nos que "moita xente pequena, en moitos lugares pequenos, facendo cousas pequenas, camiñan cara á utopía" e "están a pór na palestra a diversidade local".
Neste sentido, sinalou a escola como un "mecanismo" que permitiría dar a coñecer a orixe ancestral desta celebración, mantendo os costumes do 'truco ou trato' e os disfraces; fronte á celebración que se escolle, hoxe en día, de Halloween nos colexios.
En calquera caso, quixo "romper unha lanza" por dous termos antropolóxicos: o etnocentrismo (considerar que a nosa cultura é superior) e o relativismo cultural (que considera que unha cultura non debe ser xulgada cos patróns doutra)/doutra).
Na súa opinión, estes termos, e o que o relativismo cultural axúdanos a dar valor a todos os fenómenos e os procesos culturais sen xulgalos, pode facer propiciar un debate de respecto entre estas celebracións.
Se tes problemas ou suxestións escribe a webmaster@galiciaconfidencial.com indicando: sistema operativo, navegador (e versións).
Agradecemos a túa colaboración.