Samba de uma nota só

Leonardo Benevolo explica en L’architettura nell’Italia contemporanea como os mozos arquitectos italianos que naceron nos comezos do novecentos se orientan en contra do racionalismo artístico e buscan unha nova época arcaica. Esa tendencia profesional e teórica leva o fascismo como compañía, que case todos adhiren. Case todos son moitos, porque tamén os arquitectos doutras tendencias se incorporan ao novo réxime. Eses case todos (somentes na arquitectura) significa que o fascismo deixa unha marca innegábel no acervo cultural italiano. Quen busque atopará. Na pintura, na literatura, na filosofía. Non se trata de brindar porque isto sexa así; en realidade doe atopar un malnacido como Albert Speer, arquitecto do nazismo, no medio da verbena, pero hai que recoñecer que as tradicións culturais non as condensa a vontade ética.

Por Xosé Manuel Sarille | Ourense | 10/04/2015

Comparte esta noticia
Nin falta que fai, habería que dicir, para non construír un edificio chato e estulto por mor da pretendida boa intención, nunha especie de falansterio cutre onde todo marcha segundo as regras coidadosas instituídas polos buscadores de calquera perfección social. Iso non é abranguer o mundo, senón erguer un santuario para enaltecer só aos que mellor se teñen portado. Todo consonte a ideais santificadores, que para nada teñen porque coincidir coas capacidades creativas, en ningunha das disciplinas. 
 
No canon literario o que está en xogo é a forza creativa, non a lección moral que se desprende da obra, dentro do catecismo do bo cidadán, ou do bo patriota. Outros lugares, quizás máis elevados, deben ser reservados para os heroes e as persoas exemplares. Seguramente leve razón García Márquez cando di que o único que realmente non perece son os actos, as accións sociais que axudan a mellorar a humanidade. 
 
A vida dun autor é importante, porque pode ser espello ou non selo para unha sociedade, pero a súa obra cómpre mirala con ollos que asumen a complexidade do mundo, e non cos anteollos do que unicamente se sabe bo. O mundo é conflito, contradición e complexidade absoluta. O valor da obra de arte non vén determinado necesariamente pola mensaxe social e xulgar un teórico da cultura en termos políticos é un disparate gravemente empobrecedor, que pode marxinalo, ou magnificalo, e en consecuencia empobrecer o acervo cultural dunha nación. E isto é o que está a pasar con Filgueira Valverde. 
 
Nos meses que veñen debemos temer dúas cousas. Unha, que na parálise que se está a producir arredor do intelectual despois da tormenta posterior ao seu nomeamento para o Día das Letras de 2015, nin sequera se escriba unha biografía en condicións. Axiña o saberemos. Outra, que a súa obra creativa, á marxe do seu comportamento como individuo, non sexa lida, e moito menos estudada. Un gravísimo erro este segundo, que igualmente nos empobrecerá, porque a obra de Filgueira é unha das máis ricas da nosa cultura. Tradicionalista, cristiá e católica, dirixida toda ela a esculcar o cerne de Galicia, cunha maneira determinada de vela e sentila, que por suposto non é a única: afortunadamente ten máis notas este samba. Pero está aí, profundísima, erguida por unha poderosa mentalidade. 
 
Filgueira é un estudoso da alta cultura, cuxa obra está destinada, pola súa vontade, a fornecer o sutil, complexo e fermoso edificio chamado Galicia. A súa teoría, non a súa conduta,  é leal cos grandes pensadores que aportaron os elementos principais da idea de Nación galega. Especialmente co pensamento de Castelao.

Comparte esta noticia
¿Gústache esta noticia?
Colabora para que sexan moitas máis activando GCplus
Que é GC plus? Achegas    icona Paypal icona VISA
¿Gústache esta noticia?
Colabora para que sexan moitas máis activando GCplus
Que é GC plus? Achegas    icona Paypal icona VISA